tisdag 21 oktober 2008

Miljövänligare däck?

Det är dags att köpa vinterdäck och jag funderade idag på vilka jag ska välja. Jag har alltid kört med friktionsdäck och det känns som det logiska valet fortsättningsvis också då de är tystare, snällare mot vägen och miljön. När jag kör på blå-is får jag helt enkelt ta det lugnt. Det finns heller inga prestanda dubbdäck utan endast upp till klass T = 190km/h medan friktionsdäck finns upp till klass V = 240km/h.

GP uppmärksammar idag också en ny avhandling om däckens påverkan på vattendrag i närheten av vägar som visar på att däckvalet spelar roll ur flera perspektiv.

Därför tror jag att det får bli Nokian WR G2 bland annat för att den innehåller renade oljor och rapsolja. Jag har även haft Nokian WR tidigare så det känns som att det kommer fungera bra.

Inga kommentarer: