fredag 18 juli 2008

Mina "killer applications"

När jag gick från Windows XP till Ubuntu fanns det ett fåtal applikationer som jag saknade ganska omedelbart. Dels en fullfjädrad torrent-klient som µTorrent (nej det finns inget vettigt alternativ med labels funktionalitet vad jag vet) och min absoluta webbradio favorit Screamer-radio. Screamer-radio har stöd för de flesta ljudströmmar, självuppdaterande presets och ger väldigt bra inspelningsmöjligheter. Båda dessa är windows only men skam den som ger sig!

Döm om min förvåning när båda fungerade klockrent i wine!














Några tips på vägen ifall du vill dualboota och köra µTorrent i både Ubuntu och Windows är att se till att kopiera ner settingsfilerna från C:\Documents and Settings\[Användarnamn]\Application Data\uTorrent\ till den katalog där utorrent.exe ligger så ska det fungera att köra i både Linux och Windows. Screamer-radio är bara att tuta o köra.

Andra "killer applications" för mig är Miranda (för MSN, ICQ och IRC) i Windows men den har fått stryka på foten för Pidgin i Ubuntu. FireFox 3 fungerar ju naturligtvis toppen i Ubuntu. För musik har alltid WinAmp gjort jobbet i Windows men i Ubuntu ersätter Xmms eller Audacious rakt av. Mplayer och VLC gör videojobbet riktigt bra.














Den enda "killer application" som finns kvar i min Windows XP installation stavas spel och det får jag anledning att återkomma till.

Tills dess, simma lugnt!

Inga kommentarer: